Zo presenteer je jezelf als werkgever waar iedereen wil werken!

5 Tips van Eva

Je hebt de leukste banen vacant. Al je arbeidsvoorwaarden zijn tiptop in orde. Je cultuur is er een om door een ringetje te halen. En je bedrijfspand lijkt wel uit een fancy woonblad te komen. Maar waar blijven die werknemers nou? Recruitment- en organisatieadviseur Eva Kamers* staat je bij, met 5 tips voor effectieve employer branding.
 

1. Stel een onderscheidende positionering op
Eva: “Wij zien vaak dat werkgevers grote beloftes doen in hun vacatureteksten. Daarbij willen ze zoveel mogelijk vertellen en dat doen ze meestal niet op een boeiende manier. Laat staan onderscheidend: veel werkgevers vertellen eigenlijk min of meer hetzelfde en in de huidige arbeidsmarkt zie je door al die vergelijkbare verhalen door de bomen het bos niet meer. Geef niet toe aan trends, maar blijf jezelf in je positionering. Wees authentiek, omschrijf wat iemand écht kan verwachten binnen jouw organisatie, dan ben je veel geloofwaardiger.

Een goede positionering:

  • is onderscheidend ten opzichte van je concurrentie: doe marktonderzoek en weet ook wat je concurrenten doen
  • spreekt je doelgroep aan: breng je kandidaten in kaart, maak hun candidate journey inzichtelijk en stem jouw positionering af op wat zij écht nodig hebben
  • laat zien wat jou jou maakt: wat is je purpose, je WHY? Waar doe je het voor? Wat vind je belangrijk? Welke ambitie heb je?

 

2. Duik dieper in je doelgroep
“Elke vacature vraagt om een ander type werknemer, en dat vraagt om een andere benadering. Naar wie ben je eigenlijk op zoek? En waar is je doelgroep? Segmenteer je doelgroep en weet wat de drijfveren per segment zijn, zodat je je potentiële werknemer echt kunt bereiken. Het kan helpen om hiervoor persona’s te ontwikkelen, waarbij je kijkt naar wat iemand motiveert om van baan te veranderen, waar iemand warm voor loopt en waar diegene zich bevindt. Een boomer bereik je misschien beter met een scherpe column in een krant, terwijl je bij Gen Z meer opvalt met een goede Insta reel of TikTok video.”
 

3. Kijk naar de mens achter een cv
“Natuurlijk heb je voor bepaalde functies een bepaalde opleiding en ervaring nodig, maar staar je daar niet blind op. Stel je open voor mensen die misschien niet ‘de papiertjes’ hebben, maar vraag door naar welke competenties en talenten iemand meeneemt. Kijk naar persoonlijkheid en ambities, de mens achter het cv. De meeste vaardigheden zijn aan te leren, terwijl persoonlijkheid en drijfveren veel meer zeggen over de collega die je binnen haalt. Het belangrijkste misschien wel: kijk naar wat je nodig hebt in een team. Wat mis je, naast bepaalde skills? Welke persoonlijkheid is een goede aanvulling? Wie maakt de mix in je team compleet? Wij doen vaak teamanalyses die daar heel goed bij helpen. Deze bevindingen kun je bijvoorbeeld verwerken in je vacatureteksten om daarmee de juiste persoon aan te spreken.”
 

4. Wees vindbaar
“Misschien een open deur, maar zorg ervoor dat je een plek hebt waar je doelgroep je positionering en je vacatures makkelijk kan vinden: dat kan onderdeel zijn van de website die je al hebt, maar zorg liever nog voor een goede Werkenbij-site met relevante en aantrekkelijke content. Plaats daar niet alleen vacatures, maar geef hier ook een impressie wat een potentiële kandidaat bij jou als werkgever zal vinden. Laat medewerkers testimonials schrijven, geef duidelijk weer hoe een sollicitatieproces eruitziet of omschrijf hoe jullie cultuur tot uiting komt. Heb je een mooie website gebouwd, maar komt er niemand? Dikke kans dat jij niet goed vindbaar bent en dat is killing voor je traffic. Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) zijn je vrienden. Deze methoden helpen je om die felbegeerde hoge ranking op de eerste pagina van Google te halen. Op deze site vind je tips voor het verbeteren van je vindbaarheid. Wil je SEO en SEA echt goed oppakken, dan raad ik je aan hiervoor een expert in te schakelen.”
 

5. Val op in het mediageweld
“Werkzoekenden worden overstelpt met campagnes en berichten. Voorkom ‘banner blindness’ en zorg dat je opvalt in de menigte. Wees authentiek en probeer iemand te raken. Bij mijn vorige interim opdrachtgever Hogeschool Utrecht hebben we hiervoor een effectieve recruitmentvideo ontwikkeld, die kwantitatief niet alleen het bereik heeft verzesvoudigd, maar die kwalitatief ook nog eens een veel beter resultaat had dan de middelen die we hiervoor inzetten. Eigenlijk komen hierbij alle tips die ik hiervoor heb genoemd samen. Door een onderscheidende positionering, een aangescherpte doelgroep en persona’s, en de mens achter het cv in beeld te brengen, vielen we op. We zochten unieke individuen met specifieke skills, die we moeilijk konden omschrijven in een platte tekst. Doordat deze opleiding op andere scholen een ander uitgangspunt heeft, trokken we vaak verkeerde mensen aan. Door in de video vier huidige docenten, allemaal met een andere afkomst en achtergrond, te laten vertellen over hoe bijzonder hun baan is, konden we de vacature écht tot leven laten komen en de juiste personen aanspreken. Je kunt wel zeggen dat je team divers en internationaal is, maar niets is sterker dan het ook echt te laten zien.”
 

Succes met je werving! Heb je hier hulp bij nodig? Of wil je eens sparren over effectieve arbeidsmarktcommunicatie? Weet ons te vinden.
 

*Meer Eva?
Eva is grotendeels als interim adviseur gestationeerd bij opdrachtgevers die een specifieke kennis- of (tijdelijke) capaciteitsvraag hebben. Zij staat ze met raad en daad terzijde. De interim basis maakt het mogelijk dat Eva zich stevig kan vastbijten in een klus en in relatief korte tijd flinke slagen kan maken.
Heb jij ook een vraag voor Eva, of heb je tijdelijk extra versterking nodig op HR-, recruitment- of organisatieadviesvlak? Neem gerust contact op.

Publicatiedatum: 14 februari 2023

20221005-8D5A6980