Blog 10: Reciprociteit

Drukte

Het heeft even geduurd voordat blog 10 werd geschreven. Ik was druk. Druk met mijn gezin, diverse procedures, de Ladies Circle en allemaal andere belangrijke dingen. Maar na drie erg drukke, intensieve en hectische weken is hier blog nummer tien!

Reciprociteit. Ik vind het een prachtig woord. Ik heb niet heel veel details onthouden uit mijn studie tijd, maar de term ‘reciprociteit’ is me altijd bijgebleven. Maar wat is reciprociteit? Volgens Wikipedia betekent het:

“Reciprociteit is onder andere in de sociologie, economie, zoölogie, populatiebiologie en evolutiebiologie een sociaal verschijnsel waarin één organisme (bijvoorbeeld een mens) bereid is een ander een dienst te verlenen wanneer het organisme weet dat het hiervoor op een later tijdstip een wederdienst kan verwachten, of op dat moment zelf die wederdienst bewijst. “

Oftewel: Wat je geeft, krijg je ook weer terug.

Van jongs af aan

Ik kwam al vroeg met het begrip reciprociteit in aanraking. Als dochter van een supermarktondernemer, wonend in het centrum van het vestingstadje Groenlo, was het van groot belang dat je haalde wat je nodig had bij de klanten die in jouw winkel kwamen. Nog steeds ervaar ik dit fenomeen regelmatig. De kleine ondernemers gunnen elkaar klandizie. Ik vind het prachtig om te zien dat die traditie in ere wordt gehouden in mijn kennissen-, familie- en vrienden kring. Zo is het credo van een van mijn vriendinnetjes uit Groenlo “Steun elkaar, koop Grolse waar”. Heerlijk toch?! Mijn prachtige nieuwe relatiegeschenken komen dan ook uit de winkel van een van mijn broers. Dan geef je toch iets persoonlijks. Nog steeds rij ik wekelijks 32 km heen en 32 km terug om de boodschappen in de AH van mijn andere broer te doen. Het geeft me de kans om even bij te praten. Terug naar het warme gevoel van mijn jeugdjaren.

Geven

Reciprociteit zie ik in veel dingen terug. Ook in mijn huidige functie als recruiter en arbeidsmarktcommunicatie adviseur. Als je geeft, zal je op een later moment iets terug krijgen. Het beschikbaar stellen van mijn kennis en kunde, of je er nu wel of niet voor wordt betaald, levert ook weer wat op. Daarom geloof ik ook in ‘geven’, ‘beschikbaar stellen van kennis’. Vaak ontvang je niet direct inkomsten. Maar ‘een goed gevoel’ en ‘betekenisvol zijn’ is net zo belangrijk in mijn ogen. Nog vele malen belangrijker dan geld.

Betekenisvol ondernemen

Zo had ik afgelopen week een gesprek met een directeur van het Ronald McDonald fonds. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat deze organisatie van groot belang is voor ouders en familie van ernstig zieke kinderen. Het fonds biedt de mogelijkheid om een ziek kind in een ziekenhuis iedere avond een nachtzoen, een knuffel of een paar opbeurende woorden te geven. Waardevol… Ik deelde mijn kennis, enthousiasme en kunde tijdens dit gesprek. Het werd gewaardeerd. Naar verwachting mag ik in de komende maanden hen helpen met projecten rondom werving, recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Vanzelfsprekend kosteloos. Waar is nu de reciprociteit in dit verhaal? Vraag je je wellicht af. Allereest geeft het mij een goed gevoel. Ik kan wat terug doen voor de periode dat het Ronald McDonald huis in Nijmegen voor ons klaar stond. Maar het is meer. Ik geef hiermee een signaal naar mijn stakeholders dat ik betekenisvol onderneem. Dat spreekt potentiële klanten weer aan. Door te geven werk ik aan een succesvolle toekomst.

Ik kan het iedereen aanraden…Reciprociteit.

Publicatiedatum: 15 mei 2019

austin-kehmeier-lyiKExA4zQA-unsplash