Terug naar de essentie: betekenisvol ondernemen bij ROMYN
In de drukte van het dagelijks leven en het ondernemerschap is het makkelijk om jezelf te verliezen in resultaat en succes. Voor Marleen Wallerbosch, oprichter van ROMYN, werd het duidelijk dat betekenis maken in werk en leven belangrijker is dan alleen groeien. Dit besef ontstond tijdens een persoonlijke en professionele zoektocht die haar leven en ROMYN veranderde.
Het persoonlijke keerpunt
Tien jaar geleden werd Marleen abrupt geconfronteerd met wat echt telt: de gezondheid van haar dochter stond op het spel. “Die periode zette alles op scherp,” vertelt Marleen. “Het maakte me bewust van wat echt belangrijk is: tijd, aandacht en verbinding met de mensen om je heen.”
ROMYN en betekenisvol ondernemen
ROMYN is gebouwd op drie kernwaarden: Open, Samen & Betekenvol. Betekenisvol ondernemen is bij ons niet alleen een principe, maar een concrete praktijk: we werken pro deo voor goede doelen en doneren jaarlijks een deel van ons netto resultaat. Toch merkte Marleen dat zelfs bij een bedrijf met idealen het streven naar resultaat weer de overhand kon nemen. “Het was tijd om stil te staan en terug te keren naar de essentie,” aldus Marleen.
Nieuwe inzichten
Die zoektocht bracht Marleen naar het Executive Program ‘De Betekenis van Rijkdom’ aan de Erasmus Universiteit. Daar werd ze geïnspireerd door wetenschappers, praktijkexperts en mede-deelnemers die allemaal streefden naar een bedrijf met impact. Eén van de inzichten die haar raakte, was de ‘kracht van genoeg’: rust nemen, bewuste keuzes maken en ruimte geven aan jezelf en anderen.
Impact en geluk
Wat drijft Marleen het meest? “Het meest gelukkig worden we van iets voor een ander kunnen doen. Dat kan voor collega’s, klanten of de samenleving zijn. Als jij anderen inspireert, inspireer je jezelf tegelijk.”
Bij ROMYN vertaalt dit zich in alles wat we doen. Of het gaat om recruitment, organisatieadvies of maatschappelijke betrokkenheid: betekenisvol ondernemen staat centraal. “Door stil te staan en bewuste keuzes te maken, creëren we meerwaarde voor mensen en organisaties. Het gaat niet alleen om resultaat, maar om impact maken: nu, vandaag.”
Lees het volledige interview bij MaatschapWij.
Publicatiedatum: 27 augustus 2025
