In slechts een half jaar de essentiële basis bij Hogeschool Utrecht

Het (International) Corporate Recruitment van de Hogeschool Utrecht (HU) kampte met een probleem: de internationale opleiding Creative Business was enorm gegroeid in studentenaantallen, maar het kleine team kon de groei niet bolwerken. Organisatieadviseur Eva Kamers vloog interim in en zorgde in een half jaar tijd voor een stevige, essentiële basis waarmee het team de toenemende populariteit wel aan kon.

Eva: “In de allereerste plaats: hoe gaaf is het dat deze opleiding zo in trek is! Maar het is natuurlijk niet houdbaar als je te lang met te weinig mensen te veel werk moet verzetten. Dus ik ben direct aan de slag gegaan met de meest urgente vraag: neem 10 tot 15 nieuwe collega’s aan. Taken die hierbij horen zijn: adviseren van het managementteam, opstellen van de vacaturetekst, screenen van kandidaten, sollicitatiegesprekken en arbeidsvoorwaardengesprekken voeren, en de indiensttreding verwerken. Daarnaast heb ik in het kader van employer branding een project opgezet voor het ontwikkelen van een werken-bij video voor de opleiding Creative Business, met een hele gave video als resultaat (red.: zie tip 5 in dit The Hire blog). Uiteindelijk zijn er in totaal 18 nieuwe collega’s aangenomen: docenten, een partnership manager, een team lead en een management assistent.”


Aanstekelijk effect

‘Dat hebben wij ook nodig’, moet een aantal andere instituten binnen de HU hebben gedacht. Ook zij gingen interim aan de slag met Eva. Zo was er een technisch instituut dat een hogere studententevredenheid wilde realiseren en had daarvoor ondersteuning en advies nodig voor het uitbreiden van de functies binnen het team.

Eva: “Als organisatieadviseur en vanuit mijn HR-expertise, kon ik goed advies geven over het type functies en profielen die zij nodig hadden. Die hebben als basis gediend voor het aannemen van 5 nieuwe medewerkers die brengen wat de HU nodig heeft.

In deze periode heb ik ook nog een aantal andere instituten interim ondersteund. Het Instituut voor Media is een mooi voorbeeld: hier heb ik met nieuwe vacatureteksten betere matches kunnen vinden voor ondersteunende functies.

Ten slotte was ik verantwoordelijk voor het in kaart brengen van het proces van het aannemen van internationale medewerkers. Ik heb een advies uitgebracht richting het HR MT voor het uitbesteden van het stuk ‘relocation’. Ik was contactpersoon voor interne collega’s, onderhield het contact met alle nieuwe internationale medewerkers en ondersteunde hen waar mogelijk in hun komst naar Nederland en de HU. Ik kijk terug op een hele mooie en productieve tijd, met hele fijne collega’s.”

 

Wat vindt de HU?

Richard Versmissen (Programme Director Creative Business): “Eva was een plezier om mee te werken. Proactief, energiek, vol nuttige ideeën en suggesties. Ze is ook niet bang om zich uit te spreken, als dat nodig is. Wat zij in een half jaar voor ons heeft gedaan, is een stevige en essentiële bijdrage leveren aan de verdere uitbouw van ons internationale team op alle niveaus. Zij paste zich zeer snel aan in de internationale cultuur die wij in ons team hebben en heeft ons consequent onderbouwd met relevante argumenten voor het aannemen van passend personeel. Ik was echt even van slag om haar te zien gaan voor, daar ben ik zeker van, weer een succesvolle opdracht.”

Referentie Loeki Abram (Opleidingsmanager Instituut voor Media): “Eva is een kanjer. Ze heeft kennis van zaken; werkt zich snel in; heeft humor; een goede dosis mensenkennis; is proactief en zelfstandig en houdt je als leidinggevende goed in de loop. Heerlijk om mee samen te werken.”


Ook een (interim) organisatievraag?

Herken je jouw werksituatie hierin? Heb je een soortgelijke of aanpalende vraag? Of misschien een andere organisatie- of recruitmentvraag? We horen graag van je! Neem bijvoorbeeld eens contact op met Eva zelf – en kom er in een oriënterend gesprek achter of we je daadwerkelijk verder kunnen helpen.

Publicatiedatum: 13 december 2023

EvaKamer_landscape