Gen Z: ondernemend, onafhankelijk en bevlogen

“Gen Z’ers, zo lastig! Ze willen niet werken, denken alleen maar in rechten en zijn om de haverklap ziek.”

Er is veel gezegd over de leeftijdsgroep ‘Gen Z’ – geboren tussen 1996 en 2012. Vaak niet erg positief … Wij bij ROMYN zijn daar eigenlijk wel een beetje klaar mee en vinden het tijd om de focus te leggen op de krachten van Gen Z. Tijd voor een lofzang op onze volgende generatie medewerkers (en een paar 💡 tips voor hun toekomstige werkgevers*).

Gen Z ademt technologie

Gen Z is de eerste generatie die is opgegroeid met de smartphone aan de hand vastgelijmd. Vorige generaties hebben weliswaar geleerd zich de technologische vooruitgang eigen te maken, maar de Gen Z’er ademt het. Zij zien en kennen allerlei mogelijkheden waarvan eerdere generaties niet durfden te dromen. En dat brengt organisaties en teams efficiency, pragmatische oplossingen en vernieuwing.

💡 Als werkgever speel je hierop in met uitstekende digitale en virtuele mogelijkheden om te werken, want de Gen Z’er vindt technologische innovatie een randvoorwaarde.

Gen Z prefereert live contact

Verrassend, maar waar: Gen Z is weliswaar opgegroeid met communiceren via technologie, maar onderzoek toont aan dat ze de voorkeur geven aan live contact. Menselijke verbinding. Ze gebruiken mobiele telefoons en andere mobiele devices eigenlijk vooral voor entertainment. En dat moet oudere generaties, die vaak weemoedig terugverlangen naar die collegiale praatjes bij de koffieautomaat, als muziek in de oren klinken.

💡 Als werkgever speel je hier waar mogelijk op in met persoonlijke sollicitatiegesprekken, persoonlijke real-time feedback en coaching tijdens het arbeidsproces, en live team meetings.

Gen Z is idealistisch en pragmatisch

Gen Z groeit op in tijden van recessie. De economische druk van een flink aantal jaren geleden en de huidige nationale financiële malaise hebben indruk gemaakt. Voor Gen Z zijn slimme oplossingen en lange termijn waarden daarom belangrijk. Zij richten zich op besparen: de waarde van elke uitgegeven euro moet zijn gemaximaliseerd. Zij zijn zich ervan bewust dat geld – maar ook de natuur en alles wat die ons te bieden heeft – op kunnen. Dat maakt Gen Z’ers bewuste kiezers, ook als het om hun werkgever gaat. Ze vinden dat bedrijven voor meer moeten staan dan alleen hun eigen financiële belangen. Ook de manier waarop personeel wordt behandeld, acties tegen etnische en economische ongelijkheid, maatschappelijke betrokkenheid en klimaatverandering zijn belangrijk.

💡 Als werkgever sta je 1-0 voor in het wervingsproces als je heldere, authentieke en verantwoorde kernwaarden hebt en naleeft.

Gen Z is ondernemend

Gen Z is opgegroeid met het voorbeeld van ondernemers die een winstgevende onderneming hebben opgezet met technologie. Deze generatie heeft technologie bovendien letterlijk in eigen hand, met hun mobiele devices en alle verschillende tools en apps die daarop staan. Daarbij laat onderzoek zien dat maar liefst 58% ooit hun eigen bedrijfje wil hebben. Zij hebben kortom gezien hóe het moet, en hebben de wil en de middelen om ideeën ten uitvoer te brengen. Dat maakt deze generatie ondernemend en dat is een aanwinst voor je team.

💡 Als werkgever speel je hierop in met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden die ondernemerschap stimuleren. Denk aan competitieve arbeidsvoorwaarden, bonussen, vrijheid in werktijden en een omgeving die innovatie en creativiteit bevordert.

Gen Z houdt van verandering

Gen Z staat bekend als de generatie die het meest en het best geïnformeerd is. De hele dag zijn zij omringd door nieuws, achtergronden en entertainment. De hele dag staan zij aan om boodschappen aan te nemen. Die boodschappen komen uit verschillende hoeken en vanuit verschillende perspectieven. Gen Z is gewend hierin mee te bewegen. Sterker nog, Gen Z’ers omarmen verandering. Dat houdt ze scherp.

💡 Als werkgever speel je hierop in met banen die voldoende kansen beiden om echt bij te dragen, waarin ze veel leren en uitgedaagd worden, én die heldere toekomstperspectieven bieden.

Tot slot nog even dit

Mocht je nog niet 100% overtuigd zijn van de talenten van Gen Z: verplaats je dan even in deze generatie, voor een beetje meer begrip. Gen Z’ers zijn mensen aan wie hun leven lang naïeve zorgeloosheid is beloofd, maar die zich nu als jongvolwassenen plotseling geconfronteerd zien met een mateloos lijkende chaos waar niemand oplossingen voor heeft. Gen Z heeft daarmee de grote wereldse vraagstukken in de maag gesplitst gekregen. Het is dus geen wonder dat zij kwetsbaarder zijn voor mentaal leed. Daar is overigens ook heel goed wat aan te doen. Lees daarover dit artikel op Elsevier.nl.

Even doorpraten?

Meer weten over Gen Z? Of millennials, Gen X of boomers? We hebben het er graag over met je. Niet alleen hebben we uit elke generatie geschikte medewerkers voor jou als werkgever; ook hebben we een aantrekkelijke lijst aansprekende werkgevers die staan te trappelen om met jou als medewerker in zee te gaan. En kunnen we je adviseren over teamvorming met verschillende generaties en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor verschillende generaties. Misschien ben je zelf Gen Z’er en loop je om wat voor reden dan ook vast in je werk of wil je af en toe met iemand sparren over je loopbaan? Dan helpen wij je met (loop)baancoaching. We horen graag van je. Natuurlijk zijn ook bij coaching alle generaties van harte welkom.

*De tips in dit artikel zijn vaak ook toepasbaar op Millennials! Doe er je voordeel mee.

Publicatiedatum: 13 juni 2023

Eva